Rubriker & styckindelning

Igår lärde mig att använda styckindelning med mina kompisar, vi kollade texten tillsammans och hjälpte varandra på olika sätt eftersom styckindelning är ett stort problem för mig.

Vi hade två lärare som hjälpte oss och den här lektionen lärde mig att hur man kan skriva rätt svenska meningen, hur man kan har punk, hur man kan använda mellan slag dessutom kan jag veta när man måste sluta och börjar en ny mening.

Det var jättebra uppgift tyckte jag, ibland brukar jag glömma smala saker som var också viktig. Dessutom fick jag lära mig att välja rubriken som måste passa bra på texten. Svenska är så svårt om man inte vet hur man använda styckindelning förstår man ingenting eftersom man kan inte läsa långa texter utan paus.

Helhetsstruktur och språk
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4
Textnivå
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
Rubrikerna täcker textens innehåll. 
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar (genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar utmärkt. (genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)

Styckenivå
Styckeindelning
förekommer.

Bindningar förekommer.
Styckeindelningen fungerar genom att varje stycke är en sammanhållen helhet.

Bindningar förekommer och fungerar ganska väl.
Väl fungerande styckeindelning ofta med tydliga  kärnmeningar.

Meningarna är
bundna genom
olika sorters bindningar, vilka fungerar väl.
Väl fungerande styckindelning med tydliga kärnmeningar där det är lämpligt.

Variation på styckenas längd inspirerar läsningen och markerar deras olika tyngd.

Bindningar inom
och mellan meningar är varierade, väl valda och fungerar utmärkt.

1 kommentar:

  1. Bra Thiti! Du har reflekterat över varför man behöver använda styckeindelning. Kan du också fundera över vilken nivå du befinner dig på i matrisen?

    SvaraRadera